Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

26 november 2013

Nu! ska jag köpa amaryllis inför julen!


Det känns som om min tillvaro börjar klarna nu efter 3 år - ja sedan jag slutade som anställd på SVT, Sveriges Television. Nu vet jag vad jag gör de olika månaderna jobbmässigt. Och i november är det drömmarnas månad - det är då jag planerar inför resor kommande år. Jag cookonar framför datorn och har varma sockor på (precis som amaryllisarna på bilden ovan)

Mycket tid går åt till att förbereda Trädgårdsturistens resor med grupper, bokningar, resrutter, tankearbete, läsa böcker, ja research. Jag har också möten med ev. samarbetspartners den här tiden på året. En hel del föredrag har det också varit nu i november, inspirerande föredragshållare från Sverige och England. Nu i november har jag hållt föredrag om "engelska trädgårdar" för en trevlig trädgårdsförening, Busfröna i Stockholm som är knutet till företaget Ericsson.

Men tillbaka till tråden..jo november är också planeringstider inför advent och december; lucia, jul och nyår. Storhandla stearingljus, baka julgodis och kanske saffransbröd / lussekatter. Men "vad vore.." december utan AMARYLLISAR. Därför måste de köpas nu, för att komma upp i tid till advent, till glöggminglet och till julhelgen.

Så sagt och gjort - idag! ska jag inhandla några fasta fina lökar. Och säkert tar jag inspiration från min vän Susanna Roséns bok Amaryllis-älskad vinterblomma, som just kommit ut. Måste bara köpa boken först..

Här är vackra inspirationsbilder från Blomsterfrämjandet.
Foto samtliga: Anna Skoog.
Blog Widget by LinkWithin
..och lite julstjärnor, azalea och julrosor i köket förstås...foto även denna Anna Roos.


Kanske ses vi på en resa nästa år, drömma kan man nu ju!

hälsar Ann 'den passionerade trädgårdsturisten'





3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ja, ingen jul utan amaryllisar:) Har flera stycken redan och en del har börjat blomma - ljuvligt:) Ha det gott/Monne

Unknown sa...

Visst är det härligt. Ska fundera på om jag vågar mig på ett helt blomsterarrangemang i år. Som de på bilderna, köpa en stor korg och placera alla amaryllisarna i samma med mossa eller lingonris eller murgröna...får se om det stannar vid en dröm...ha det gott Monne.
Hälsar Ann

ormbunke sa...

Älskar Amaryllis! Vårt barnbarn kom i em. med 10 st. Blandade sorter.Jag hade köpt 4 själv så nu kan jag försöka plantera. Fick inspiration av dina bilder. Ha de gott.