Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

18 juli 2012

Liten utflykt till Zetas handelsträdgård, juli-2012, i södra Stockholm

Här är några snapshots med min Iphone och intryck - mitt i sommaren - från vackra Zetas handelsträdgård.

Det slår mig varje gång, att det är så prydligt på Zetas. Skottkärrorna står snyggt på rad. Två stora parkeringsplatser har gjorts iordning. Utanför på väg till entrén - så stannar jag och sambon och tittar på planteringarna och får inspiration.Inte ens här slarvas det. Inne så är personalen i full gång med att vattna och ordna, knipsa och svara på frågor.
Vitmalört till vänster


Det är verkligen en riktigt proffsig plantskola. I caféet är det fullt! Maten är god, vackert upplagd och servicen är effektiv. Solen skiner liksom alltid någonstans i denna södersluttning i Huddinge. Den "nya" sen några år, butiksbyggnaden är lite glesare nu på sommaren när perennerna o sommarblommarna är huvudsaken. 


Vad heter detta gräs? Vill ha!

Det slår mig att det är fantastiska stenarbeten här! Varje trappa och avsats av granit är som en skulptur, och går ihop med nya delarna kring butiken som Ulf Nordfjell har ritat. 
Dahlior har blivit populära!

Salvia


silvermartorn
Dahlia

Ja, det var mycket lovord om Zetas, men det är de värda. Det är inte billiga perenner, men de håller bra klass vad jag vet. Kan betala lite för den härliga miljön och att personalen tar sig tid och är kunnig.
Hej svejs. /
'Trädgårdsturisten' Ann


www.tradgardsturisten.se - trädgårdsresor med guldkant i Sverige, till England, Italien och Frankrike.

Blog Widget by LinkWithin

7 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Alltid trevligt att besöka en välskött och vacker plantskola, vi här nere på västkusten tycker dock att priserna är lite väl höga om man jämför med "våra"priser men det är en annan femma:) Tack för rundvandringen:) Ha det gott/Monne

Lenas Trädgårdsrum sa...

Tack för denna rundvandringen i vacker miljö! Ha det gott/Lena

Lövbacka sa...

Tack för fintipset! Blir nog till att åka dit! :-) Ha det gott! Pernilla

Laila sa...

Instämmer helt, Zetas står i en klass för sig! Du har lyckats fånga Zetas miljö perfekt med dina foton!
Ha det gott!/Laila

Linda sa...

Jeg kan godt forestille meg hvor fint det er der, og med god hjelp av dine vakre bilder:) Slike steder er rene balsamen for sjelen å besøke, synd det er langt fra Norge.... men jeg har vært der en gang, og skal absolutt tilbake:)

Marie Lithén sa...

Verkligen en enastående plats! Allt gnäll om dyra priser förstår jag mig inte på. Måste ju jämföras i storlek och kvalitet på plantan osv. Jämför jag med plantskolorna här är Zetas inte alls dyra. Fler skulle sträva åt samma håll

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.