Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

29 maj 2012

Snapshots från Chelsea flower show 2012

Sista dan på vår gruppresa till engelska trädgårdar i Kent i Sussex besökte vi också självklart världens mest berömda blomstermässa i London, som alltid äger rum varje år i slutet av maj.

Här är några ögonblicksbilder tagna med min IPhone (ibland blir det hyfsade bilder men saknar min Nikon som är på reparation).



Min favorit-idé-trädgård i år 2012 var designad av Thomas Hoblyn. Den fick en guldmedalj och är inspirerad av den italienska renässansen framförallt av Villa Lante och vattenträdgården Villa D´Este. Thomas har använt sig av tankar kring det gyllene snittet och den "perfekta symmetrin" som utmärkte de historiska trädgårdarna under 15-1600- talets Italien. Det finns tre inslag av vatten i trädgården, dammen, de små fontänerna och en vattenkaskad. De utsökta tätt planterade rabatterna är upphöjda vilket gör det lättare att sköta om växterna om man har ledbesvär, det enda i trädgården som markerar att sponsorn är reumatikerförbundet Arthritis Research UK.
PS Guldmedalj delas ut av juryn till alla idéträdgårdar som är värda det, inte till en viss mängd. Men bara en!! får utmärkelsen BEST IN SHOW, visar bilder från denna trädgård i senare inlägg. 


..och ur en annan vinkel. Färgerna går i nyanser av grönt, mörkt blått, inslag av silver och vitt och krämigt gräs i vippor (syns bäst på förra bilden)


Inne i stora tältet var det mer av en färgexplosion. 

här står en modell med fötterna / bootsen i vatten för att visa att de är waterproof. 


Roligt solskydd. 27 grader varmt. 


Fler bilder från Chelsea flower show senare.






Nästa år gör jag om resan med en grupp.

www.tradgardsturisten.se
Ann

2 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Fantastiska bilder, tack för rundvandringen:) Ha det gott/Monne

Unknown sa...

Tack Alen, det var en fantastisk resa, först 6 underbara trädgårdar i solsken och värme, fina hotell, god mat och sen som pricken över i:et Chelsea flower show.

Jag är nöjd, det var min första alldeles egna resa jag arrangerade utomlands.
www.tradgardsturisten.se

Njut av sommaren, det tänker jag göra.
Ann