Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

14 april 2012

Årets pelargon 2012- en krämgul skönhet m röda ståndare

Blog Widget by LinkWithin
Den här pelargonen kommer säkert många gilla! Svagt gul, nästan svavel-krämig med röda ståndare. I en terrakotta-kruka så blir det riktigt läckert! En modern vill-ha-pelargon tycker jag.



ur pressmeddelandet:

ÅRETS PELARGON Pelargonium ”First Yellow”
 Juryns motivering: ”First Yellow” har en ytterst unik färg som bryter av mot de färger vilka vi till vardags ser i våra balkonglådor. Sorten vitaliserar även det stora utbudet av pelargoner med en ny färg i dess palett. Växten med sin nyans och dess bladverk speglar och smälter in i den medelhavstrend som råder i våra uteoaser. Gul är färgen för solsken och uppfattas som uttryckande optimism, upplysning, glädje, lycka, intellekt, och energi. ”First Yellow” är en relativt ny sort som lanserades 2009.

Vill du åka på trädgårdsresor, gå in på min hemsida. www.tradgardsturisten.se

4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Söt liten pelargon:) Tack för en trevlig träff i rum 13:) Väldigt roligt att träffa så många irl som man bara sett på bild innan:) Ha det gott/Monne

Unknown sa...

Ja hej Monne! Trevligt att ses och prata ihop oss lite. Verkligen kul att få ett ansikte på dig. Och tack för att du besöker mig då och då och kommentarer, alltid lika kul.

Imorgon söndag ska jag tillbaka till mässan igen, idag hemma och pysslar hemma och tittar till de 8 dagar gamla kattungarna som öppnade ögonen igår.

Hej svejs. Ha det gott på Tjörn!!
Ann

Annika Christensen sa...

En riktig fin en. Hos mig blev den inte större än du ser på bild så den är inte starkväxande precis.
Allt gott
Annika

Lotta sa...

Jag köpte en igår, verkar vara en mindre och tätare sort. Kul med en krämgul pelargon!