Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

08 mars 2010

Tulpanfrossa hjälper - när man längtar efter våren.


















Jag har turen att bo i en "trädgårdsstad", en äldre villaförort med uppvuxna trädgårdar och fruktträd, men nu när våren tar så lång tid på sig hjälper det inte. Men då kan man alltid åka till en handelsträdgård eller till TULPANENS HUS, som ligger nära mig i Åkeshov i Bromma, i västra Stockholm.

Det gjorde jag, min mamma och min systerdotter häromdagen. Tänkte att vi alla behövde lite vackra färger för att pigga upp oss med under sportlovet. Det var FÖRSTA GÅNGEN jag var där trots att jag bor så nära. Tulpanens hus är en samling växthus. Tidigare låg en av de större kedjorna här, där jag brukade köpa mina perenner. Men nu har de flyttat en bit bort till en jättelik lokal i Ulvsunda, och istället har en stor tulpanodlare på Ekerö tagit över växthusen, med café, butik, försäljning och plockning /skörd av tulpaner och en liten utställningsdel. Det var mysigt att komma dit, verkligen. (enda nackdelen är den dyra entré-avgiften). Men jag tyckte DET VAR VÄRT DET, absolut. Men flera spontana besök till utställningen kommer det inte bli, just därför. (Kanske skulle de ta 30:- t ex för entrén, då hade man kunnat poppa in där då och då.) Men iallafall, fiket hade goda kakor.
Här är några tulpanbilder därifrån. Det är energigivande, vackert och lärorikt att gå runt i den lilla utställningen och titta på underbara tulpansorter som är flikiga, liljeformade, fransiga eller har ett roligt "papegoj-liknande" utseende. Vissa sorters tulpaner i utställningen är historiska - från 1500-talets slut (när tulpanlökar var något man investerade i på tulpanbörsen). Här finns skyltar med information och beskrivningar av de olika sorterna. Och på väggarna hänger fina tavlor - fotografier av tulpaner i närbilder och helbilder av Josef Ram.

Min systerdotter gillade de "håriga" tulpanerna bäst.










Bilder och tulpanernas namn uppifrån och ned:

Röd-vit: Debutante Triumph tulpan
Bild: Blomsterkorg
Bild: Tulpanlökar i lådor
Rosa "lite knögglig": Rai Parrot (papegojtulpan)
Systerdotter gillade de "håriga" tulpanerna bäst (kallas fransiga egentligen). Ninja triumph tulpan och sista bilden: Historisk tulpan, en sort från 1595! Duc van tol.

6 kommentarer
Vill du kommentera? Klicka här!


Inga kommentarer: